top of page

Zes veelgestelde vragen

Moet ik als bibliotheek de hele prijsberekening laten zien aan mijn subsidiegevers?

Het is aan de bibliotheekorganisatie om te bepalen wat ze aan de subsidiegevers presenteren. De handleiding is bedoeld als hulpmiddel voor bibliotheken om meer grip te krijgen op hun dienstverlening. Het geeft inzicht in de kosten en opbrengsten per dienst. Bibliotheken kunnen een totaalbedrag voor het hele dienstenpakket presenteren, een totaalbedrag per dienst, maar ook een opsomming van de kosten en opbrengsten per dienst.

Leidt het gebruik van een dienstencatalogus tot ‘Cherry picking’?

Dat hoeft zeker niet, en hier kan je als bibliotheek ook op sturen. De dienstencatalogus of een productenboek is een voorstel van de bibliotheekorganisatie aan de gemeente op basis van de beschikbare subsidie en het gemeentelijke beleid. Meestal is het een onderbouwing van de aanvraag voor exploitatiesubsidie. Het is vergelijkbaar met een offerte van een schildersbedrijf of een garagebedrijf.  Als de gemeente vervolgens aangeeft dat er aanmerkelijk minder subsidie beschikbaar is of zij andere diensten wil, dan vervalt het voorstel (de ‘offerte’). De bibliotheek moet dan een nieuw voorstel (dienstencatalogus) maken op basis van de gewijzigde uitgangspunten. Minder subsidie betekent echter meestal minder dienstverlening voor een hogere prijs per dienst. Voor bibliotheken is het raadzaam om deze ‘disclaimer’ in de dienstencatalogus en de subsidieaanvraag te zetten. 

Is het rekenmodel ook te gebruiken om prijzen voor de Bibliotheek op school te berekenen?
 

Het is aan de bibliotheekorganisatie om te bepalen wat ze aan de subsidiegevers presenteren. De handleiding is bedoeld als hulpmiddel voor bibliotheken om meer grip te krijgen op hun dienstverlening. Het geeft inzicht in de kosten en opbrengsten per dienst. Bibliotheken kunnen een totaalbedrag voor het hele dienstenpakket presenteren, een totaalbedrag per dienst, maar ook een opsomming van de kosten en opbrengsten per dienst.

Is het mogelijk om de prijzen voor ‘clusters’ van diensten te berekenen?
Ja dat kan. Voorwaarde is wel dat de ureninzet van medewerkers aan die ‘clusters’ toe te delen zijn. Bijvoorbeeld de kosten voor het ‘pakket’ of ‘cluster’ Educatie. Dan is bekend welke medewerkers voor de afdeling educatie werken, voor hoeveel uur en tegen welke kosten. In de dienstencatalogus volgt dan een kwalitatieve beschrijving van de diensten die educatie levert, zoals boekstart, dBos Po, taalhuis, enzovoort.
Belemmert het gebruik van de dienstencatalogus ruimte om te experimenteren en te innoveren?

Nee, dat hoeft zeker niet. Er zijn verschillende manieren om ruimte te creëren voor innovatie en experimenten. Dat kan bijvoorbeeld door in de exploitatiebegroting ruimte te maken, zowel in personeel (post 42) als specifieke kosten (post 47). De kosten van de ‘speelruimte’ zit dan in kosten voor de dienstverlening.

Wordt met een dienstencatalogus de subsidierelatie automatisch een inkooprelatie?

Nee, is het korte en simpele antwoord. Volgens artikel 4.21 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder een subsidie verstaan: «De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.» Anders gezegd, de dienstverlening van bibliotheken (activiteiten volgens de Awb) komt ten goede aan burgers, en niet aan de ambtenaren of de bestuurders (wethouders). Weer anders gezegd, de gemeente betaalt voor iets waar zij niet direct zelf profijt van heeft. Schakel voor een uitgebreid en complex antwoord een jurist in.

bottom of page